در اوایل تولید ایکس باکس ، مایکروسافت به دنبال کسب نام های بزرگی در بازی بود، اما نتیجه ای نداشت.
سال 2021 بیستمین سالگرد ایکس باکس است و برای بزرگداشت این مناسبت ، مجله ی بلومبرگ با بیش از 20 نفر که در جریان ساخت این کنسول بودند مصاحبه کرد. این مطلب خلاصه ای جذاب است که زوایای جالب توجهی از تاریخچه ی ایکس باکس را به شما نشان می دهند، بخشی از آن این است که مایکروسافت می خواست با نینتندو همکاری کند و حتی به طور کامل این شرکت ژاپنی را بخرد!
باب مک برین (Bob McBreen)، رئیس پیشین توسعه تجارت مایکروسافت ، گفت که مایکروسافت سالها پیش با تعدادی از شرکت ها در مورد خریدشان وارد بحث شده بود ، اولین مورد الکترونیک آرتز (Electronic Arts) بود.
به گفته مک برین آنها خیلی صریح گفتند “نه متشکرم”. کمپانی نینتندو (Nintendo ) نیز از پذیرفتن پیشنهادشان خودداری کرد، و ظاهراً جلسه خیلی خوب پیش نرفته بود…
مدیر سابق ایکس باکس کوین باخوس (Bachus Kevin) ، گفت که مدیر عامل وقت آن زمان مایکروسافت ، استیو بالمر (Steve Ballmer) به کارمندان ارشد گفته بود که باید به ژاپن سفر کنند تا در مورد پتانسیل های فروش احتمالی نینتندو صحبت کنند.
باخوس گفت: “استیو ما را وادار كرد كه با کمپانی نینتندو ملاقات كنیم تا ببینیم كه آیا آنها مایل به خریداری شدن هستند یا خیر. آنها فقط انگار داشتند به الاغهایی که در نظرشان بودیم، می خندیدند. تصور كنید كه یك ساعت كسی به شما فقط می خندد. این جلسه دقیقاً به این شکل بود.”
اما این پایان ماجرا نبود ، زیرا مک برین گفت که مدیران ارشد نینتندو در ژانویه 2000 به ساختمان مایکروسافت آمدند تا درباره ی “سرمایه گذاری مشترک” صحبت کنند ، دقیقاً وقتی که مایکروسافت داشت مشخصات فنی Xbox را با شرکت ماریو (Mario) به اشتراک می گذاشت.
ایده ی نینتندو این بود که مایکروسافت جنبه فنی ساخت و سخت افزار یک کنسول را دست بگیرد و نینتندو روی “قسمت های بازی و نرم افزاری” کار کند.
مک برین گفت: ” مشکل نینتندو سخت افزار خیلی بد آنها بود و در مقایسه با سونی پلی استیشن حرفی برای گفتن نداشتند. بنابراین حرف آنها این بود که “ما در قسمت ساخت بازی و نرم افزار با کمپانی ماریو و همه ی این موارد از این دست خیلی بهتر از شما هستیم. چرا شما نمی روید روی ساخت سخت افزار تمرکز کنید؟” البته این جلسات هم موفقیت آمیز نبود.”
مایکروسافت قبل از راه اندازی Xbox و سال ها قبل از ادغام Square با Enix و ایجاد Square Enix ، داشت مجبور به خرید Square می شد.
در نوامبر 1999 ، مدیران مایکروسافت به ژاپن سفر کردند تا اطلاعات مورد نیاز درباره ی خرید Square را به دست بیاورند و با مدیر عامل و رئیس ارشد مایکروسافت ، استیو بالمر در موردش صحبت کنند.
مک برین گفت: مایکروسافت قصد خرید اسکوئر را داشت اما این معامله هرگز انجام نشد.
به نقل از برین ” روز بعد، ما در اتاق هیئت مدیره آنها نشستیم ، و آنها گفتند ، حسابدار ما می خواهد با شما صحبت کند و حسابدارشان گفت ، ” اساساً Square نمی تواند این معامله انجام دهد زیرا قیمت بسیار پایین است.” ما هم وسایل خود را جمع کردیم ، به خانه برگشتیم و این پایان ماجرای خرید Square بود“
همچنین در این مصاحبه گزارش شده كه مایکروسافت به دنبال خرید Midway ، کمپانی سازنده ی NBA Jam و Mortal Kombat هم بوده است. باخوس گفت: “ما (مایکروسافت) نمی توانستیم نحوه ی کار کرد موثر آنها را برای خودمان بفهمیم. “
وی افزود “ما نمی توانستیم بفهمیم که چگونه این کار را انجام دهیم زیرا ما باید بلافاصله کمپانی آنها را از تجارت با PlayStation خارج می کردیم ، ولی ما به موقعیت فروش و بازاریابی آنها احتیاج نداشتیم ، و بنابراین در اصل خرید کمپانی آنها ارزش زیادی برای ما نداشت”
دانستن این موارد مثل نورافکن، بسیاری از موضوعات مربوط به منشا Xbox را روشن می کند. امروزه Xbox یک مارک بزرگ ، موفق و محبوب است است ، اما بیل گیتس در ابتدا متقاعد نشده بود.
در بخشی از سخنان Ed Fries ، مدیر ایکس باکس ، در مورد جلسه ای در اوایل فعالیتشان در مورد Xbox آمده است: “بیل پوشه ی پاور پوینت ما را روی میز انداخت و گفت:” این دیگر چه آشغالی است. این توهین به تمام کارهایی است که من در این شرکت انجام داده ام. “
به گفته thevscooper در توییتر از طرف سایت PSU، شایعهای جذاب در حال پخش است…
به نظر میرسد که Resident Evil 9 ، ادامه دهنده ی Resident Evil Village، به…
Stellar Blade به عنوان پرفروشترین بازی فیزیکی در هفته گذشته در بریتانیا، با فروش های…
طرفداران، از ساخت سریال Fallout توسط آمازون، بسیار هیجان زده شدهاند و مجدداً به بازیهای…
بهروزرسانی جدید Gran Turismo 7 (نسخه1.46) برای PS5 و PS4 منتشر شده است، که با…
یکی از برترین بازیهای اکشن-ماجراجویی سال 2023، " Star Wars Jedi : Survivor"، از امروز…