کنسول خانگی اتاری، اتاری 2600، در سال ۱۹۷۲ عرضه شد. شعبه ایالات متحده این شرکت در سال ۲۰۱۳ درخواست ورشکستگی داد، اما این برند همچنان زنده است. در سال ۲۰۲۱، اتاری دستگاه Atari VCS را به صورت جهانی عرضه کرده است. یک دستگاه کنسول/رایانه شخصی ترکیبی که بازیکنان میتوانند با دسترسی به دهها بازی Atari 2600 و بازیهای آرکید، حس شگفتیانگیز مشتاقانه خود را تجربه کنند (و همچنین از آن به عنوان یک مرکز برای حسابهای استریمینگ خود استفاده کنند). در این مقاله، لیستی از محبوبترین بازیهای شرکت Atari که یکی از محبوب ترین کنسول های کلاسیک به شمار می رود را جمع آوری کردهایم.
Pong عرضه شده در سال 1972
اولین بازی توسعه داده شده توسط Atari Inc بازی Pong بود که یکی از تأثیرگذارترین بازیهای ویدیویی ساخته شده و اولین بازیای بود که محبوبیت گستردهای در بین عموم کسب کرد Pong. نسخه دو بعدی تنیس روی میز است که دو بازیکن میتوانند با استفاده از راکتها، توپ را به سمت صفحه حریف پرتاب کنند. همین است. با چنین سادگی و کاملاً سرگرمکنندهای، Pong بینهایت کلون شده و برای تقریباً هر سیستم معروفی که به دست انسان شناخته شده است، در دسترس است.
Adventure عرضه شده در سال 1979
با توجه به استانداردهای مدرن، آن چه که به نظر میرسد به سختی زیادهگویانه است، زیرا شخصیت شما یک مربع است و اژدهایان وحشی تقریباً شبیه اردک هستند، اما برای زمان خود ، یک ماجراجویی شگفت انگیز بود. عملاً ژانر اکشن- ماجراجویی را ایجاد کرد و یکی از اولین بازیها بود که شامل یک تخم مرغ عید بود. (طراح بازی وارن روبینت نام خود را در یک اتاق مخفی پنهان کرده بود.) آنچه از نظر گرافیکی کمبود داشت، بیش از آنچه که تصور میکنید در خلاقیت خود جبران میکند.
Space Invaders عرضه شده در سال 1980
نسخه Atari 2600 از کلاسیک آرکید ثابت کرد که سیستم قادر است به طور خوبی پورت انجام دهد و صرفهجوییهای بزرگی را برای نسل بازیکنان فراهم کند. شما یک توپکنترلی در زمین هستید که به سمت سوارکاری از ردیفهای دشمنان پیکسلی که در سراسر صفحه در حال حرکت به صورت سازمان یافته هستند شلیک میکنید. آنها به تدریج سرعت حرکتشان را افزایش میدهند و همراه با افزایش افکتهای صوتی و نرخ ضربان قلب شما، سرعت بازی افزایش مییابد تا زمانی که یا همه آنها کشته شوند یا شما نابود شوید.
Asteroids عرضه شده در سال 1981
پورت Atari ممکن است تغییراتی در گرافیکهای برداری زیبا اولیه ایجاد کرده باشد، اما گیمپلی رضایتبخش بازی آرکید را حفظ نمود. برخلاف سایر شوترهای آن روز که شما را در یک صفحه نگه میداشتند، شما میتوانستید فضاپیمای خود را در سراسر صفحه پیمایش کنید و سعی میکردید تا بیشترین تعداد سنگهای سیاره را منهدم کنید همچنین دیسکهای متحرک را هم در حین خراب کردن سنگها آشفته و تیراندازی میکردید. تأثیر آن تا امروز در بازیهایی مانند Geometry Wars و Super Stardust HD قابل تشخیص است.
Ms. Pac-Man عرضه شده در سال 1982
چندین میلیون نسخه از بازی Atari 2600 Pac-Man به فروش رفت، با این حال بهعنوان یک پورت ضعیف، به عنوان نسخهای کمتر از آنچه که بازی اصلی را برجسته کرده بود، به تمسخر گرفته شد. مس. پک من بانوی فمینیست بازیها، در هر حیث از همسرس جلو زد و به اندازه ای که ممکن بود به نسخه آرکید نزدیکی خانگی شد و به نام پکشکن نجات داد.
Pitfall! عرضه شده در سال 1982
با تأکید بزرگی که بر ایجاد ژانر پلتفرمرهای جهت رو به سمت چپ گرایانه قرار داده شد، بازی Pitfall! یکی از مؤثرترین بازیهای Atari 2600 بود. این ماجراجویی جهانگشا، شما را به کنترل کردن شخصیت پیتفال هری میبرد؛ که در آن شما باید از خطرات جنگل عبور کرده و با تاسوانی برکاهای تمامیتی که شامل قفسهها، مارها و دیگر خطرات است، با گرفتن گنجینهها سر و کار داشته باشید. بدون پیتفال هری، نه تنها ماریو وجود نداشته بود، بلکه احتمالاً جک بلک که در تبلیغات بازی نیز نقش داشت، وجود نداشته است.
Frogger عرضه شده در سال 1982
مشهورترین قورباغه بازیهای بازیهای ویدیویی با نام “فروگر” بود که در یک بازی پلتفرمر، شما را در کنترل یک قورباغه و در این مسیر، شلوغی جادههای ساعت اوج و سرعت آبهای طغیانکننده قرار داد تا به خانهاش با رعایت محدودیت زمانی دشوار برسد. این بازی تنها از کنترلکننده چهارجهتی و بدون دکمهها استفاده میکند، اما ثابت شده که به تسلط رسیدن بر آن بسیار سخت است. تأثیر فرهنگ عمومی آن تا سال ۱۹۹۸ به اوج خود رسید و در یک قسمت از سریال ساینفلد در همان سال، جورج کاستانزا تلاش کرد تا یک دستگاه بازی آرکید فروگر را در میان خیابانهای خطرناک منهتن رهبری کند.
Q*Bert عرضه شده در سال 1983
نسخه دیگری از بازی آرکید به نام کیوبرت (Q*bert)، دید ایزومتریک فوق العاده خود را از دست داده است، اما هیچکدام از گیمپلی اعتیادآوری که باعث شده بود عنوان کلاسیکی به حساب بیاید، را از دست نداده است. در این بازی، شما به عنوان یک موجود سرخ با حنجره بلند و بدون بازو بازی میکنید و در یک هرم جابجا میشوید و تلاش میکنید همهی مکعبها را لمس کنید و در عین حال از مار کویلی و سایر موجودات دوری کنید. اگر توسط دشمن ضربه بخورید، کیوبرت به زبانی که احتمالاً خیلی بهتر از آنچه که اکثر بازیکنان به بازی فحش میدهند، ناسزا میگوید. اگرچه او در بازیهای اخیری حضور نداشته است، اما شخصیت برجستهای خود را در موفقیت انیمیشنی وراک آن را نشان داد.
Joust عرضه شده در سال 1983
چه نیازی به اسب ها است وقتی میتوانید روی شترمرغ پروازی خود مانور دهید؟ البته شترمرغها نمیتوانند پرواز کنند، اما این همان جذابیت بازی Joust است که شما را در یک مبارزه با سایر شوالیهها روی یک بوقلمون بر روی پرندههای شیر میبرد، همچنین باید تخمها را جمع آوری کرده و از پتروداکتیلها دوری کنید. در این بازی همه چیز درباره استراتژی است، زیرا ارتفاع شخصیت شما نسبت به دیگران مشخص میکند که در تصادف کدام شخصیت بقا میکند، که منجر به فشار دادن همزمان دکمهها برای بال زدن بال بزرگ شترمرغ شما میشود. این شاید منطقی به نظر نرسد، اما قطعاً سرگرم کننده بود.
Pole Position عرضه شده در سال 1983
این بازی محبوب آرکید به سرعت به محبوبیت رسید و در Atari 2600 هم مانند بازی در مرکز آرکید بسیار هیجان انگیز بود و تمام نیازهای گیمرها به سرعت را برآورده میکرد، حتی بدون استفاده از فرمان قابل حرکت. Pole Position در اصل ژانر مسابقهای را ایجاد کرد و بسیاری از قواعدی که هنوز در بازیهای مسابقهای استفاده میشوند را بنیان گذاشت. شاید خودروهای قابل تنظیم یا، خب، علف بین راه نداشت، اما برای نسل Atari زمانی که هنوز حتی خبری از PS1 نبود، اجازه رانندگی داشتن این بازی به معنی رانندگی بود.
سخن پایانی
در این نوشته سعی کردیم شما را به خاطرات نسل های اولیه گیم ببریم. زمانی دور از رقابت کنسول های پر ادعای PS5 و XBOX Series S/X و دوره ای که برای گیمرهای بزرگسال الان پر است از احساس خوب کودکی و خاطرات خوب.