در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تلفن: 36915201 - 021 تماس بگیرید

VR2-min

بررسی هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2

بررسی Playstation VR2

 PS VR2 بهبود قابل ملاحظه‌ای برای تلاش‌های واقعیت مجازی سونی است. آن بسیار جذاب، لوکس و واقعاً سرگرم‌کننده است و به نحوی که تلاش اولیه سونی در زمینه واقعیت مجازی زمانی گاهی مشکل داشت، توانسته است جلب مخاطب شود. اگر به عنوان یک به‌روزرسانی برای کیت قدیمی PS VR خود در نظر دارید، هیچ رقیبی نیست. جرئتاً می‌توانم بگویم که PS VR2 حتی می‌تواند با محبوب‌ترین هدست‌های VR برای کامپیوتر رقابت کند.

 

ویژگی های جدید

چیزی وجود دارد که می‌توان گفت در مورد درجه پیشرفتی PS VR2 سونی. این دستگاه مجموعه ویژگی‌های قابل توجهی ارائه می‌دهد که بسیار مناسب برای سال 2023 است. ویژگی‌هایی مانند ردیابی هوشمند چشم، که انتقال را در منوهای بازی بسیار آسان می‌کند و رندرینگ منطقی برای کاهش بار پردازنده نمایشگرهای OLED 2000 x 2040 دوگانه در سخت‌افزار پلی‌استیشن 5 است.

 

این ویژگی‌ها با هدست‌های مجازی بزرگ‌ترین کیفیت، بروز و همه‌جانبه هم‌خوانی دارند و فقط دارند بر روی دستگاه‌های ارزانتر در کامپیوترهای شخصی نصب می‌شوند.

حتی در مقایسه با هدست‌های مدرنی مانند Meta Quest 2 و Valve Index، PS VR2 سطح مشابهی از واقعیت تصویری ارائه می‌دهد. دو نمایشگر OLED PS VR2 رزولوشنی بالاتر از Quest 2 ارائه می‌دهد. نرخ تازه‌سازی 90 هرتز تا 120 هرتز هم مطابقت دارد. در باره کیفیت تصویر سایت digikala اینچنین نوشته است:

متا کوئست ۲ از یک نمایشگر LCD بهره می‌برد که قادر است تصاویر را با وضوح ۱۸۳۲ × ۱۹۲۰ پیکسل به نمایش در بیاورد. از طرفی نمایشگر به کار رفته در پلی استیشن VR 2 از نمایشگری با پنل OLED بهره می‌برد که وضوح تصویر در آن به ۲۰۰۰ × ۲۰۴۰ پیکسل می‌رسد. این یعنی شما هم از لحاظ کیفیت تصویر و هم از لحاظ رنگ‌بندی و کنتراست تصویر، وضعیت بسیار بهتری را در نماینده‌ی سونی شاهد خواهید بود. بنابراین چه از لحاظ گرافیکی و قدرت پردازشی و چه از لحاظ کیفیت تصویر، نماینده‌ی سونی لحظات لذت‌بخش‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

PS VR2 دارای زاویه دید 110 درجه است که همانند بیشتر هدست‌های واقعیت مجازی امروزی معمولی است، اما گسترده بودن آن کافی است تا بخش قابل توجهی از دید شما را شامل شود. علاوه بر این، تاریکی کافی در اطراف آن وجود دارد که شما را در بازی غرق می‌کند و توسط لایه نرم هدست مسدود می‌شود.

طراحی جدید

طراحی هدست واقعیت مجازی PS VR2 واقعاً فوق العاده است. این هدست از طراحی متفاوتی نسبت به بیشتر هدست‌های واقعیت مجازی رایانه‌های شخصی (PC) استفاده می‌کند. آن با استفاده از بند سری به سر شما متصل می‌شود و هدست به نوعی در جلوی چشمانتان قرار می‌گیرد. سپس می‌توانید آن را به سمت صورت خود حرکت داده و بهترین تناسب را بدست آورید. این طراحی باعث می‌شود بیشتر وزن هدست را از جلوی چهره شما دور نگه دارد که به طور قابل توجهی به راحتی در طولانی مدت کمک می‌کند و در صورت نیاز می‌توانید به راحتی هدست را دور کنید بدون تنظیم مجدد بند سر.

این طراحی بسیار مناسب است اگر می‌خواهید به سرعت هدست را بر روی سر یکی از دوستانتان قرار دهید. برای تنظیم درست آن، نیازی به حرکات زیاد نیست، حتی بر روی سر شخص دیگری. این تفاوتی با بند نسبتاً ناپایدار هدست Quest 2 است که به شدت ناراحت کننده است.

بررسی Playstation VR2

 

قبل از آنکه بسیار هیجان زده شوید و درباره اینکه این همه چیز چه معنایی می‌دهد وقتی به کامپیوتر وصل شود، شاید ناامید شوید. PS VR2 به طور رسمی با کامپیوتر سازگار نیست و در  SteamVR  شناخته نمی‌شود.

 

اتصال به کنسول

حتی اگر از طریق کابل USB Type-C آن را به کامپیوتر متصل کنید، قادر به استفاده از آن به عنوان یک هدست برای بازی در حالت واقعیت مجازی نخواهید بود. امکان اتصال هدست به پورت USB Type-C کارت گرافیک نیز وجود دارد، اگر کارت گرافیک شما دارای چنین چیزی باشد (کمتر کارت گرافیکی به آن مجهز است)، که به شما اجازه می‌دهد از PS VR2 به عنوان یک پنجره بر روی میز کار استفاده کنید، اما این کار صرفاً یک پنجره دوم از طریق هدست نمی‌باشد. بیشتر شبیه به دیدن یک مانیتور دوم از طریق هدست است. حداقل در حال حاضر و شاید همیشه، PS VR2 به طور اساسی فقط برای پلی استیشن 5 است.

علاوه بر موارد مهم، PS VR2 بهبود‌های قابل توجهی در کیفیت نسبت به VR عرضه می‌کند. در ابتدا و قبل از هر چیز، حالا دارای دو کنترلر به‌ خصوص برای واقعیت مجازی است. این یک گام عظیم بهبود نسبت به PS VR نسل اول است که درون جعبه آن فقط Move  قدیمی یافت می شود.

کنترلر

کنترلرهای جدید Sense، که به آن‌ها با محبت “توپ‌های سونی” می‌گوییم، با کنترلرهای همراه با هدست‌های مجزا و محبوب امروز هم تراز هستند. آن‌ها یادآور کنترلرهای Meta Quest 2 هستند: با برخی از قابلیت‌های تشخیص انگشتان، دکمه‌های نگه‌دارنده آسان و پیگیری واقعاً عالی.

 

بررسی Playstation VR2

 

سخت است تا مشکلی در کنترلرهای Sense پیدا کنید – آن‌ها به اندازه کافی دقیق هستند که بتوانند یک هدف را در اعماق دورترین نقاط نقشه Horizon: Call of the Mountain با یک تیر بزنند و به اندازه کافی سریع پیگیری کنند تا بتوانند از یک چاه عمیق عبور کنند و امیدوار باشند که در سمت دیگر به یک جایی بگیرند.

قابلیت های جدید

دیگر بهبود عمده در کیفیت این هدست، راحتی در تنظیم محدوده بازی پس از برقراری ارتباط با هدست است. با الگو برداری از یکی از بهترین ویژگی‌های Quest 2، سونی از قابلیتpassthrough  با استفاده از دوربین‌های جلوی هدست استفاده کرده است. این به این معنی است که هنگام استفاده از هدست، می‌توانید در محیط واقعی به دورتان نگاه کنید و این باعث می‌شود ترسیم محدوده بازی بسیار آسان شود. سونی این امکان را فراهم کرده است که PS VR2 به وسیله passthrough محیط شما را اسکن کند و به طور خودکار محدوده‌ای که فکر می‌کند بازی شروع و پایان می‌یابد، را ترسیم کند. در هر باری که امتحان کرده‌ام، تقریباً کاملاً صحیح بوده است.

 

همچنین، می‌توانید passthrough را در حالت بازی روشن و خاموش کنید  کار بزرگی برای پیدا کردن کنترلرهای گم‌شده یا محدوده خود و تعیین موقعیت خود.

 

با تمام ویژگی‌های جدید و درخشانش، PS VR2 یک روش فوق‌العاده برای بازی در واقعیت مجازی است. این نشان‌دهنده جایی است که در حال حاضر به عنوان یک فناوری و همچنین در مورد چقدر بازی‌ها برای این پلتفرم مطابقت داده شده‌اند، هستیم. یک روز به تمامی بخش خوب سه ساعت از زمان خود را در Horizon: Call of the Mountain صرف کردم و احساس خستگی قابل توجهی نکردم. این امر به علت داشتن صفحه‌نمایش با وضوح بالا، نرخ تازه‌سازی سریع و پیگیری دقیق، و همچنین طراحی بازی هوشمندی است که بسیار آسان برای بازی کردن است.

 

اما آیا همه اینها به این معنی است که PS VR2 به موفقیتی همچون PS VR نسل اول خواهد رسید؟ در مورد آن، من اطمینان ندارم. این برای هیچ عیب و نقص واقعی PS VR2 نیست بلکه به خاطر وضعیت بازار VR گسترده و قابل تهیه است.

بررسی Playstation VR2

هدست نسل اول امکان رساندن VR به هزاران نفر از صاحبان پلی استیشن 4 با قیمت مناسب را فراهم کرد و از آن‌ها بسیاری به عنوان اولین تجربه خود در VR استفاده کردند. من چند شب خوبی را با دوستانم سپری کردم و هنگامی که هدست را بیرون می‌آوردم، بازی Until Dawn: Rush of Blood و Resident Evil 7: Biohazard را بازی می‌کردیم.

اما کنترل‌کننده‌های حرکت و صفحات با کیفیت پایین هدست PS VR باعث شده‌ بود من به دیگر هدست های واقعیت مجازی کامپیوتر فکر کنم و بعد از آن کمی طول نمی‌کشید که چیزی با قیمت خیلی ارزان، بازی را بهبود بخشد. اکولوس با کیفیت بالا به بازار آمد، ابتدا با محصول Quest و سپس Quest 2. و VR با قیمت مناسب گزینه های بسیار خوبی هستند.

بررسی Playstation VR2

 

آیا ارزش خرید دارد؟

به عنوان یک گیمر PC، احساسی دارم که باید صبر کنم تا ببینم که متا (فیسبوک پیشین) در دومین نسل از هدست Quest چه چیزی در حال آماده‌سازی است، قبل از اینکه تصمیم بگیرم هزینه‌های خود را با گزینه سونی قرار دهم. PS VR2 برای مدت زمان طولانی تنها نخواهد بود که از ردیابی چشم در این قیمت پشتیبانی کند و یک جایی با Quest 2 و سایر هدست‌های بازار این ویژگی پشتیانی خواهد شد.

 

هدست PS VR2 دارای بازی‌های بسیار خوبی است . Horizon: Call of the Mountain  عالی است به عنوان یک دموی فناوری برای خود هدست و همچنین به عنوان یک عنوان مجموعه‌ای مهم. همچنین بازی‌هایی مانند Gran Turismo، Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge، Moss و The Dark Pictures: Switchback VR نیز در دسترس هستند. اما من در حال نگاه به صدها بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی بر روی کامپیوترم هستم و متعجب هستم که آیا در PS VR2 کافی است برای توجیه خرید هدست از دید یک گیمری که هم PlayStation 5 و هم یک کامپیوتر را دارد.

 

معتقدم در این شرایط، این هدستی نیست که خریداری می‌کنم. من ترجیح می‌دهم با Quest 2 که قیمت به صرفه تری دارد اوقات واقعیت مجازی خود را سپری کنم.

 

اما باید به سونی به خاطر ساخت یک هدست واقعیت مجازی بسیار عالی در PS VR2 تبریک بگم. این یک تجربه VR کاملاً روان و پیشرفته است که در نسل اولیه هدست هیچگاه وجود نداشته و نشان می‌دهد که سونی چقدر جدی درباره واقعیت مجازی شده است. از آن بسیار تحت تأثیر هستم. اگر شما یک گیمر PS5 هستید و درباره واقعیت مجازی کنجکاو هستید، PS VR2 راه عالی‌ای است برای کشف این تکنولوژی.

 

PS VR2 ارائه دهنده واقعیت مجازی برابر با هدست های واقعیت مجازی مخصوص کامپیوتر است. سخت افزار واقعاً تحسین برانگیز و مدرن است که بهبود عملکرد عالی بازی‌های این پلتفرم را بهتر نشان می دهد. هنوز هم به اکثر گیمرهای کامپیوتری توصیه می کنم یک هدست VR PC را انتخاب کنند، اما سونی تجربه VR کنسول را بهبود بخشیده است.

 

 

مزایا هدست PSVR 2

  • طراحی هوشمند
  • ردیابی چشم
  • عملکرد خوب در PS5
  • کنترل‌ها عالی هستند
  • راحتی در استفاده بلندمدت
  • کیفیت بالا

 

معایب هدست PS VR 2

  • محدودیت در بازی‌ها نسبت به کامپیوتر
  • گران‌تر از Quest 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

VR2-min

بررسی هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2