در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تلفن: 36915201 - 021 تماس بگیرید

PSVR2 vs PSVR-min

مقایسه Playstation VR2 با Playstation VR نسل اول

مقایسه PSVR 2  با PSVR 1  

 

سونی در سال ۲۰۱۶ هدست اصلی PlayStation VR را راه‌اندازی کرد. هفت سال بعد، هدست جدیدی به نام PlayStation VR 2  معرفی و روانه بازار کرد.

اما آیا ارتقای به هدست جدید ارزش دارد، یا بهتر است با هدست اصلی سابق خود ادامه دهید؟ ما هر دو هدست را مورد بررسی قرار داده‌ایم، تا بتوانید تصمیم بهتری برای انتخاب قطعی خود بگیرید.

 

قیمت

هدست PlayStation VR 2 با قیمتی معادل 549.99 دلار / 529.99 پوند به بازار عرضه شد، که باعث می‌شود ارزش آن بیشتر از کنسول PS5 باشد. این قیمت به نظر خیلی بالا می‌آید، اگرچه در واقع ارزان‌تر از هدست‌هایی با مشخصات مشابه مانند Meta Quest Pro است.

 

در عین حال، هدست اصلی PlayStation VR در ابتدا با قیمت 399 دلار / 349 پوند در دسترس بود. اکنون می‌توانید آن را به قیمتی کمتر از آن به صورت دست دوم تهیه کنید. در سایت PSIR امکان تهیه لوازم جانبی استوک PS5 با گارانتی و ضمانت سلامت فراهم است.

مشخصات و عملکرد

هدست‌های PSVR و PSVR 2 یک نکته مشترک دارند: برای عملکرد نیاز به اتصال به کنسول دارند. این بدان معناست که شما نمی‌توانید از این هدست‌ها به صورت مستقل (یا بی‌سیم) استفاده کنید مانند هدست Meta Quest 2

 

 PSVR 2

 

هدست اصلی PlayStation قابلیت پشتیبانی از بازی با هر دو کنسول PS4 و PS5 را دارد، در حالی که PSVR 2 تنها از کنسول PS5 پشتیبانی خواهد کرد.

راه اندازی PSVR ممکن است مقدار سخت باشد، زیرا نیاز به چندین کابل برای اتصال به کنسول و همچنین دوربین دارد. PSVR 2 از طریق یک کابل USB-C تنها به PS5 متصل می‌شود و فرآیند راه اندازی را ساده‌تر می‌کند. همچنین به دوربین خارجی نیازی ندارد زیرا آنها در جلوی حصار هدست جاسازی شده‌اند.

PSVR 1  

 

هدست PSVR 2 با نمایشگر  4K HDR OLED درون هدست و وضوح 2000×2040 قرار دارد. این ارتقاء قابل توجهی نسبت به PSVR اصلی است که دارای پنل LCD و وضوح 960×1080 بود.

 

این ارتقاء‌ها تصویری با وضوح بالاتر و رنگ‌های جذاب‌تر ایجاد می‌کنند. با این حال، بزرگترین بهبود گرافیکی را در بازی‌های به طور خاص برای PSVR 2 طراحی شده مانند Horizon Call of the Mountain مشاهده خواهید کرد، زیرا از توانایی PS5 بهره می‌برند.

 

کنترلر

یکی از بزرگترین ارتقاءات برای هدست PSVR 2 کنترل‌های جدید است. آن‌ها دارای ظاهری گردتر هستند که برای بازخورد هاپتیک تماس مستمر با بدن انسان را ممکن می‌کند، به شکلی مشابه با کنترلر DualSense برای کنسول PS5

کنترلر PSVR2

 

با دو دکمه شاتر و دکمه نگهدارنده، شما قادر هستید حرکات طبیعی دست را مانند برداشتن یک شی یا کشیدن طناب کمان را تقلید کنید. آن‌ها همچنین دارای بازخورد هاپتیک هستند که می‌تواند تنش رشته کمان را بازیابی کند.

کنترل‌های اصلی PSVR اولیه با کنترل‌های بسیار متفاوتی که شباهت بیشتری به کنترل‌های Nintendo Wii داشتند .

کنترلر PSVR 1

 

کنترل‌های اصلی نسخه اولیه فاقد بازخورد هاپتیک بودند و توپ بزرگ در انتهای کنترلر توسط دوربین پلی‌استیشن ردیابی میشد. با تشکیل چهار دوربین درون هدست PSVR 2، دیگر به دوربین خارجی نیازی نیست.

 

بازی‌ها

astro playroom

 

بعضی از بهترین بازی‌های PSVR شامل Beat Saber، Astro Bot: Rescue Mission و  ResidentEvil 7 می‌شوند. متأسفانه، سونی تعداد زیادی بازی اول‌شخص انحصاری برای هدست PSVR منتشر نکرد، بنابراین انتخاب بازی ها بسیار محدود بود.

 

هدست PSVR 2 تنها در سال ۲۰۲۳ عرضه شد، بنابراین تعداد زیادی بازی بر روی این پلتفرم وجود ندارد. اما هنوز عناوین قابل توجهی مانند Horizon Call of the Mountain، Resident Evil 8، No Man’s Sky، Gran Turismo 7 و غیره وجود دارد.

horizon call of the mountain

هنوز دیده نشده است که پلی‌استیشن بعد از عرضه، حمایت قابل توجهی را برای PSVR 2 ارائه خواهد داد یا خیر. اما با تمرکز سونی بر روی هدست جدیدتر، غیرممکن است که هدست اصلی PSVR هیچ عنوان بازی مهمی برای آن لانچ نشود.

 

PSVR 2 بدون شک بهترین هدست واقعیت مجازی لست که سونی توسعه داده. کنترلرهایش ارگونومیک‌تر هستند، روند نصب آن ساده‌تر است و بدون اغراق بازی‌های بهتری هم از پیش در دسترس است. و با توجه به احتمال کاهش حمایت سونی از بازی‌های آینده، خرید هدست اصلی PSVR در این لحظه معنی چندانی ندارد.

 

اما آیا ارتقا به PSVR 2 در این لحظه ارزشمند است؟ به طور طبیعی نیازمند داشتن پلی‌استیشن ۵ قبل از در نظر گرفتن خرید هستید. و حتی در این صورت، ممکن است بخواهید صبر کنید تا تنوع بیشتری از بازی ها در دسترس قرار بگیرد. در صورت تمایل به آزادی بی‌سیم، Meta Quest 2 که هزینه کمتری دارد، انتخاب شایسته‌ای است، اگرچه از بازی‌های انحصاری اول‌شخص پلی‌استیشن بهره‌برداری نخواهد کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

PSVR2 vs PSVR-min

مقایسه Playstation VR2 با Playstation VR نسل اول