در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تلفن: 36915201 - 021 تماس بگیرید

1-min

معرفی و بررسی مشخصات کنسول ROG Ally

کنسول ROG Ally

 Asus ROG Ally  بهترین کامپیوتر دستی ویندوز ۱۱ است، اما هنوز کامل نیست.

چندین ماه از عرضه Asus ROG Ally می‌گذرد. به لحاظ مشخصات فنی، ROG Ally  همه چیز را داراست، از جمله صفحه نمایش با کیفیت ۱۰۸۰ و ۱۲۰ هرتز، پردازنده قدرتمند مبتنی بر Zen 4 از AMD و سازگاری با بازی‌های مبتنی بر ویندوز ۱۱. واقعیت این است که این دستگاه از سازنده Asus، سازنده‌ی برخی از بهترین لپتاپ‌های بازی است، که این دستگاه را بیش از پیش جذاب می‌کند.

حال پس از بررسی Asus ROG Ally گذشته است چه فکری دارم؟ به تنهایی، این دستگاه، یک دستگاه بسیار قدرتمند است که قادر است بهترین بازی‌های را را اجرا کند. صفحه نمایش ۷ اینچی LCD، طراحی باریک و عملکرد قدرتمندی که دارد، از آن یک برنده می‌سازد. اگر شما یک گیمر کامپیوتری هستید که می‌خواهید یک کامپیوتر قابل حمل برای بازی‌های مبتنی بر ویندوز داشته باشید، ROG Ally بسیاری از امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

هرچند که دستگاه سازنده‌ی Asus در تقابل با Steam Deck قرار دارد. در حالی که دستگاه Valve دارای صفحه نمایش ۷۲۰ و ۶۰ هرتز و از APU قدیمی‌تری بر پایه Zen 2 استفاده می‌کند، اما تجربه کاربری بهتری را به لطف رابط کاربری SteamOS قدرتمند خود که قادر به اجرای بهترین بازی‌های استیم است، ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید بازی‌های ویندوز را روی آن اجرا کنید. همچنین، هزینه‌ی نسخه‌ی بالاتر از  Steam Deck (۶۴۹ دلار) کمتر از Asus ROG Ally (۶۹۹ دلار) فعلی است.

استیم دک نیز قطعا از ویژگی های های فوق العاده ای برخوردار است و میتواند با این دستگاه رقابت کند. در حال حاضر، ROG Ally بهترین جایگزین Steam Deck است که می‌توانید بخرید. به ویژه برای افرادی که عاشق بازی‌های ویندوز هستند. در متن زیر، تجربه های خود با ROG Ally  را در اختیار شما قرار میدهم.

 

نمایشگری فوق العاده

همانطور که در بررسی من و مقایسه رقابتی Asus ROG Ally با Steam Deck گفتم، بهترین ویژگی این دستگاه قابل حمل، نمایشگر ۱۰۸۰پی ۷ اینچی با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز است.

با توجه به تعداد پیکسل بیشتر و نرخ رفرش بالاتر، بازی‌ها نه تنها به زیبایی نمایان می‌شوند، بلکه به طور بسیار پیوسته و بی‌مشکل نیز اجرا می‌شوند. در ابتدا فکر می‌کردم در صفحه ۷ اینچی تفاوتی بین ۷۲۰ و ۱۰۸۰ پیکسل حس نخواهم کرد، اما ROG Ally مرا با تردید مواجه کرد. باید این تجربه را به صورت مستقیم تجربه کنید تا بتوانید آن را قدردانی کنید، اما باور کنید بازی‌ها در ROG Ally بسیار واضح و شفاف به نمایش در می‌آیند.

درباره نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز، هنوز نتوانسته‌ام بازی‌ها را به نزدیکی ۱۲۰ فریم در ثانیه اجرا کنم تا به طور کامل از نرخ رفرش بهره ببرم. حتی با تنظیمات کم یک بازی . اما داشتن نرخ رفرش کلی بالاتر باعث می‌شود بازی‌ها با فریم بهتر و روان تر اجرا شوند.

Asus ROG Ally Steam Deck
Nits (روشنایی) 465 169.7
sRGB 108.6% 68.5%
DCI-P3 76.9% 48%
Delta-E 0.17 0.25

با استفاده از کالریمتر Klein-10A بر روی ROG Ally، مشاهده کردیم که نمایشگر آن میانگین ۴۶۵ نیت درخشندگی داشت. این مقدار نسبت به Steam Deck که در همان آزمایش دامی‌تر ۱۶۹.۷ نیت دریافت کرده بسیار برتر است.

ROG Ally ۱۰۸.۶٪ از گستره رنگی sRGB و ۷۶.۹٪ از فضای رنگی DCI-P3 (نزدیک به ۱۰۰٪ بهتر است) را با امتیاز Delta-E معادل ۰٫۱۷ (نزدیک به ۰ بهتر است) بدست آورد. در مقایسه، نمایشگر Steam Deck ۶۸.۵٪ از گستره رنگی sRGB را داشت و ۴۸٪ از فضای رنگی DCI-P3 را ثبت کرد و با امتیاز Delta-E برابر با ۰٫۲۵ بود.

اگرچه نمایشگر Steam Deck بد نیست، اما نمی‌تواند تجربه نمایش کلی برتری ROG Ally را به ارمغان آورد. این نمایشگر شما رو شگفت زده خواهد کرد.

 

عملکرد ASUS ROG Ally

عملکرد هنوز چیزی است که بیشترین ناامیدی را در من درباره ROG Ally ایجاد می‌کند. این به این معنا نیست که بد است. بلکه بسیار خوب است. اما در مقایسه با Steam Deck، من انتظار بیشتری از دستگاه قابل حمل AMD Ryzen Z1 Extreme داشتم.

در تست های ما  ROG Ally، من بازی Doom Eternal، Cyberpunk 2077 و Marvel’s Spider-Man را با تنظیمات متوسط اجرا کردم و بین ۷۲۰ و ۱۰۸۰ تغییر دادم. همچنین برای اطمینان بیشتر بین  ۶۰هرتز  و ۱۲۰هرتز تغییر دادم.

در ۷۲۰، نرخ فریم در Doom Eternal بین ۵۷ و ۷۳ فریم در ثانیه متغیر بود، بسته به میزان عملکرد در صفحه نمایش. نرخ فریم در ۱۰۸۰ بین ۳۵ تا ۴۵ فریم در ثانیه متغیر بود. این تقریباً با آنچه در Steam Deck که به ۷۲۰ محدود است، مطابقت دارد. هنگام تغییر بین ۶۰هرتز و ۱۲۰هرتز، تفاوت قابل توجهی در عملکرد لحاظ نکردم، اما بازی‌ها هنگام اجرا بهتر احساس می‌شدند.

بازی‌های Spider-Man و Cyberpunk 2077 نتوانستند با Doom Eternal رقابت کنند زیرا هر دو بازی بازی‌های جهان‌باز هستند. نرخ فریم در Spider-Man بین ۳۵ و ۵۵ فریم در ثانیه در ۷۲۰ بر روی ROG Ally بود و در ۱۰۸۰ بین ۲۰ تا ۳۰ فریم در ثانیه بود Cyberpunk 2077. در ۷۲۰ در محدوده ۳۵ تا ۴۵ فریم در ثانیه قرار داشت اما در ۱۰۸۰ سختی برای انتخاب ۳۰ فریم در ثانیه داشت. در ۱۰۸۰، ROG Ally بازدهی قابل مقایسه‌ای با Steam Deck در ۷۲۰ داشت.

نتایج تست بنچمارک معتبر Geekbench 5
عملکرد Singel-core
عملکرد Multi-core
Asus ROG Ally 1,933 10,614
Steam Deck 834 3,579

به عنوان مقایسه‌ای اضافی، ما هر دو ROG Ally و Steam Deck را از طریق تست عملکرد CPU  Geekbench 5 اجرا کردیم. امتیاز تک هسته‌ای ROG Ally برابر با ۱٬۹۳۳ و امتیاز چند هسته‌ای آن ۱۰٬۶۱۴ بود. این عددها امتیازهای Geekbench برای Steam Deck را به ترتیب ۸۳۴ و ۳٬۵۷۹ با شکست داد. در واقع، نتایج Geekbench ROG Ally قابل قیاس با لپتاپ بازی MSI Cyborg 15 (به ترتیب ۱٬۸۵۱ / ۱۰٬۶۷۴) است.

اگرچه ROG Ally عملکرد برجسته‌ای را در ابعاد خود دارد، اما گاهی اوقات به سختی میتواند نرخ فریم ثابتی را در رزولوشن ۱۰۸۰ ارائه دهد. اگرچه Ally می تواند بدون شک بازی های سازگار با ویندوز را اجرا کند، اما هنوز یک گام بهینه سازی معادل برای تنظیمات SteamOS در Steam Deck وجود ندارد. شاید اگر بازی ها به طور خاص برای ROG Ally بهینه سازی شوند، عملکرد بهتری را مشاهده کنیم، اما هنوز این اتفاق روی نداده است.

 

عدم وجود رابط کاربری اختصاصی

بخشی که به جز عملکرد، توانمندی ROG Ally ایسوس را کاهش می‌دهد، عدم وجود یک رابط کاربری اختصاصی است. البته، برنامه Armoury Crate نصب شده، کار خوبی را انجام می‌دهد و کتابخانه بازی‌های شما را به خوبی سازماندهی می‌کند، اما به طور یکپارچه‌تری نسبت به رابط کاربری SteamOS یکپارچه‌شده نیست.

با استفاده از Armoury Crate می‌توانید تمام بازی‌هایی که دانلود کرده‌اید را مشاهده و انتخاب کنید، بدون در نظر گرفتن لانچرهای مربوطه آنها، که بسیار خوب است. در ابتدا، پس از انتخاب بازی، شما مجبور به استفاده از لانچر مربوطه آن بودید. اما پس از یک به‌روزرسانی اخیر، این مشکل دیگر وجود ندارد که بسیار عالی است.

 

نتیجه نهایی

ROG Ally ایسوس دارای ویژگی‌های بسیاری است، از جمله نمایشگر شفاف و پررنگ، طراحی محکم و سازگاری با بازی‌های متعدد ویندوز. در حالی که فکر می‌کنم که این بهترین دستگاه بازی قابل حمل پس از Steam Deck است.

همانطور که در بررسی خود اشاره کردم، تحسین می‌کنم ایسوس را برای ارائه چنین دستگاه بازی برتری. با این حال، من از دیدن آنچه که نسل بعدی ارائه خواهد داد، شوق زده هستم.

امیدوارم که دستگاه‌های قابل حمل ASUS در آینده، یک رابط کاربری اختصاصی معادل SteamOS Steam Deck داشته باشند. همچنین من شوق دارم بازی‌هایی که به طور خاص برای سخت‌افزار ایسوس بهینه شده‌اند را ببینم. اگر چنین اتفاقی بیفتد، پلتفرم ROG Ally ایسوس واقعاً می‌تواند به ظرفیت خود در کیفیت یک PC بازی قابل حمل بالقوه برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1-min

معرفی و بررسی مشخصات کنسول ROG Ally