در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تلفن: 36915201 - 021 تماس بگیرید

6-min

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 | شروعی تازه یا پایان محبوبیت

Mortal Kombat 1

 

در بازسازی اولیه بازی مورتال کمبت 1، «لیو کانگ» تلاش می‌کند تا با بازنویسی تاریخ، یک تورنمنت مورتال کمبت ملایم‌تر ایجاد کند.

مورتال کمبت 1 همچنین یک شروع تازه از نظر مکانیکی است؛ آخرین بازی از NetherRealm بسیار پیچیده بود، هر یک از ده‌ها مبارز آن چند نوع وریشن داشتند. استودیو جمعیت بازیکنان را به 22 نفر کاهش داده است، همراه با جایزه‌ی پیش‌خرید شانگ تسونگ، شخصیت شروری که در طول سال‌ها در نقشه‌ها حضور داشته است. به علاوه، 15 مبارز کامئو وجود دارند – زیرمجموعه‌ای از شخصیت‌ها که می‌توانند به یک شخصیت اصلی در جنگ کمک کنند. این مبارزان کامئو همچنین به عنوان یک منبع اصلی از نوستالژی عمل می‌کنند؛ نسخه‌های کلاسیک شخصیت‌هایی مانند کینو ، سونیا و جکس، و گاهی بازی‌های عمیق‌تر مانند شوجینکو و داریوس می‌توانند با فشار دکمه وارد مسابقه شوند تا کامبوها را گسترش دهند یا اتصال را قطع کنند.

NetherRealm با گرافیک خیره‌کننده‌ای، سری Mortal Kombat را به جلو می‌برد؛ مدل‌های شخصیت‌ها به‌طور دقیق و زیبادار طراحی شده‌اند و بسیاری از مبارزان تغییرات بزرگی را تجربه کرده‌اند – به ویژه کسانی که در دوره “عصر ۳ ” Mortal Kombat بزرگ شدند، مانند نینجای رپتائیل، که توسط بازی‌هایی مانند Mortal  Kombat: Deadly Alliance به طور ویژه آسیب دیده بود. پس زمینه‌ها در مراحل مبارزه بسیار جزئیات بالایی دارند. این بازی برای PC و کنسول های نسل 9 یعنی PS5 و XBOX Series S/X منتشر شده است.

Mortal Kombat 1

وقتی مبارزه شروع می‌شود، Mortal Kombat 1 احساس تازگی را سریعاً به شما القا می‌کند، به ویژه اگر در طول دهه‌ی گذشته بازی‌های Mortal Kombat و Injustice از NetherRealm بازی کرده باشید. MK1 هنوز همان بازی قدیمی و پرکاربرد برای مبارزات با کمبوهای بسیار و نوع مبارزه  2D سختگیرانه است، با انیمیشن‌های عجیب‌ و غریب که می‌تواند حرکات ویژه را بهبود بخشید یا برای شکستن کمبوهای طولانی استفاده شود.

وجود مبارزانی برای کمک

MK1 بازی‌ های اخیر را با قابلیت فراخوانی مبارزان کامئو در طول مبارزات از یکدیگر تفاوت می‌دهد. هر یک از مبارزان از این ترکیب دارای حرکات ویژه خود است. آنها می‌توانند کمبویی را راه‌اندازی یا گسترش دهند، حریف خود را منجمد یا مبهوت کنند یا نبردکار خود را در سراسر صحنه تله‌پورت کنند. برای موفقیت بیشتر در نبرد، حرکات آنها باید با حرکات اصلی مبارز اصلی شما هماهنگی داشته باشند – بازیکنان در حال حاضر ترکیب‌های بسیار مهلکی مانند Li Mei با  Scorpion، Reiko با Darrius را پیدا کرده‌اند و بررسی نحوه تکمیل و تکمیل شدن این مبارزان اصلی و ثانویه با یکدیگر می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. در بخش آنلاین، بازیکنان قراردادها و ارتباطات محبوبی را برای ترکیب‌های محبوب تشکیل داده‌اند که ممکن است باعث تکراری شدن مبارزات شود.

شخصیت‌های کامئو، اکثرا به آرامی وارد نبرد می‌شوند و قبل و بعد از مبارزه بی‌صدا با دوربین تماشاگری می‌شینند و حالت می‌گیرند، اما شخصیت‌های اصلی روحیه‌ی کاراکترها رو ندارند. اما آنها تصاویر متحرک تمام قد شخصیت‌های مشهور Mortal Kombat هستند؛ ظاهری رو که شخصیت‌هایی مانند Sonya ،  Jax و Kung Lao  دوران Mortal Kombat 2 داشته اند، در سه‌بعدی بی‌نظیری نشان می‌دهند.

 

حتی برخی از روحیه شخصیت‌های اصلی نسبت به بازی‌های اخیر کاسته شده است. صحبت‌های قبل از مسابقه بین مبارزان که در Mortal Kombat X و 11 یکی از نکات برجسته بود، در اینجا ضعیفتر شده و احساس می‌شود که دوستان و رقیبان MK1 کمتر به یکدیگر چیزی برای گفتن دارند.

Mortal Kombat 1

حالت جدید بازی

این تغییر در مقایسه با راهکارهای بزرگتری که NetherRealm به منظور تغییر الگوی خود در حال انجام آن است، کم به نظر می‌رسد. این شامل یک حالت جدید و جاه‌طلبانه به نام تهاجم (Invasions) است، یک مسیر تک‌نفره و فصلی که بازیکنان در آن از طریق سطوحی مانند بازی‌های روی میز حرکت کرده و مجموعه‌ای از حریفان هوش‌مصنوعی را به مبارزه می‌کشند. این مبارزات پر از افکت‌های جالب، عجیب و گاهاً بسیار آزاردهنده‌اند. به عنوان مثال، در یکی از مسابقات، ممکن است با سری‌هایی از سنگ‌های آتشین مواجه شوید که به سمت هر دو مبارز جست و خیز می‌کنند و کمبوها را متوقف می‌کنند. در بسیاری از موارد، حریفان شما با آرمور فوق‌العاده تقویت شده هستند که بر قابلیت شما برای انجام کمبوها بر روی آن‌ها تأثیر عمده‌ای دارد. در موارد بسیار شدید، مسابقات ممکن است تاریک کامل باشند – و نتیجه قاعدتا بسیار ناخوشایند.

 

حالت تهاجم هنوز در فصل اول خود قرار دارد که قالبی مربوط به اسکورپیون دارد و دارای داستان همراه است. هنگامی که بازیکنان از طریق تهاجم‌ها قدم به قدم پیش می‌برند، سکه‌های فصلی ویژه‌ای کسب خواهند کرد که می‌توانند برای خرید کالاهای مختلف داخل بازی استفاده کنند، بسیاری از آنها با موضوع اسکورپیون (یا حداقل رنگ‌های مرتبط با او) است. تهاجم‌ها جوایز بسیار زیادی را همراه دارند – پالتوهای رنگ، تجهیزات و حرکات پایانی – در حین پیشرفت شما، و شما را به جنبه‌ی بازی در صفحه بعدی ترغیب می‌کنند. همچنین شما می توانید اکشن فیگور Scorpion را از بخش اکشن فیگور سایت تهیه کنید.

 

اگرچه هیچ پرداخت برای تهاجم‌ها وجود ندارد، بازی شما را تشویق می‌کند تا تسلط خود را بر روی شخصیت‌های هسته‌ای و فایترهای کامئو بالا ببرید تا امتیازهای داخل بازی مانند اسکین‌ها و کارت‌های نام را باز کنید. به این ترتیب، پاداش‌ها را بهتر از Krypt Mortal Kombat 11 تقسیم می‌کند. تقریباً همیشه به پشتیبان خوبی از شخصیت‌های مورد علاقه‌تان خواهید رسید و چیزهای جدید و جذابی برای آنها کسب خواهید کرد.

Mortal Kombat 1

بخش داستانی جذاب

با این حال، نکته قابل توجه تک‌نفره در مورتال کمبات 1، بدور از تعجب، حالت داستان آن است. NetherRealm در دهه‌ها و بیشتر همچنان استانداردهای حالت داستان بازی‌های مبارزه‌ای را تعیین کرده و MK1 بیشترین جسارت و زیبایی را می‌تواند ارائه دهد. به عنوان یک ادامه‌ی مستقیم برای رویدادهای مورتال کومبات 11، داستان نسخه 1 بر روی آموزش لیو کانگ به گروهی جدید از قهرمانان برای دفاع از Earthrealm در مقابل Outworld در تورنمنت محور است. NetherRealm نه تنها زمانبندی را صفر برگردانده است، بلکه داستان و دلایل اصلی بازیگران را نیز بازنویسی کرده است. داستان این‌بار نینجاهای رقیب اسکورپیون و ساب زیرو را به عنوان برادرانی تصویر می‌کند، سیندل را به‌عنوان ملکه‌ای محتاط در Outworld  و افراد مثل باراکا را به عنوان قهرمانان همدرد معرفی می‌کند. خوشحال‌کننده است که این شخصیت‌ها به عنوان سری به سمت آینده حرکت می‌کنند بازتصور شوند.

 

نسبت تماشا به بازی در داستان مورتال کمبات 1 نامتعادل است. شما وقت کمی را در مبارزات واقعی صرف خواهید کرد، زیرا صحنه‌های سینمایی در بازی – با زیبایی فراوانی ساخته و ترسیم شده‌اند – ممکن است تا هشت دقیقه هم ادامه داشته باشند. اما این صحنه‌ها پر از درام و کمدی سبک است، به‌منظوری‌که بیشتر به شخصیت‌های مانند جانی کیج و جادوگر شنگ تسونگ بدهکارند. وقتی درجهت نیمه‌ی نهایی بازی پیش‌بینی می‌شود، مورتال کمبات 1 به جلوه‌های جدید بلوکباستری در حال حاضر و خدمات متقابل طرفدران می‌روید. اما به عنوان یکی از شخص‌های طرفدار، از آنچه NetherRealm در اینجا انجام داده‌است راضی بودم – و چندین بار فصل پایانی را تکرار کردم تا به تماشا و ظرافت آن بپردازم.

 

در زمینه آموزش، وضعیت تمرین و حالت آنلاین مورتال کومبات 1، NetherRealm نسبت به سایر بازی‌های مبارزه‌ای مدرن، وضعیت جالبی ندارد. آموزش‌ها به منظور آشنایی با مفاهیم اصلی کافی است، اما حالت تمرین به عنوان یک ابزار کامل برای یادگیری نحوه‌ی اجرای کمبوهای بسیار مهم در یک بازی رقابتی فایتینگ کافی نیست. در حالت آنلاین، بازی به مراتب عقبتر از رقابت با سایر رقبای خود است.

Mortal Kombat 1

سخن پایانی

با مورتال کمبات 1 ، NetherRealm تلاش قابل تحسینی را برای تجدید مکانیک بازی و تمایز این ورودی جدید خود از سه‌گانه بازی‌های اخیر انجام داده است. در برخی جبهه‌ها، به ویژه در داستان، ارائه صوتی تصویری و دسترسی‌پذیری، این بازی یک قدم بزرگ به جلو است. اما برخی از عوامل بسیار ظاهری، به ویژه بازی آنلاین، همان پیشرفت را نشان نمی‌دهند. حتی پس از گذشت چهار سال از مورتال کمبات 11، مورتال کمبات 1 به نظر می‌رسد که نیاز به کمی زمان بیشتری برای پخته شدن داشته است. اما با تعهد به محتوای فصلی و اعلام همزمان شش شخصیت بعدی به عنوان بخشی از اولین بسته Kombat بازی، روشن است که مورتال کمبات 1 در طول زمان رشد خواهد کرد و تیم توسعه آن را بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6-min

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 | شروعی تازه یا پایان محبوبیت